REDAKCE

Zde je archív internetového věstníku SŮL ZEMĚ, který vycházel od února 2014 do února 2015 s požehnáním pana arcibiskupa Simeona. Obsah serveru zde zůstává jako materiál pro budoucnost, který by neměl upadnout v zapomnění. Vydané články je možné vytisknout na papír a také ve smyslu rozsudku C466/12 Soudního dvora EU volně šířit ve formě internetového odkazu.

Dokument Ekumenického Patriarchátu k problému s RPC

Ekumenický patriarchát včera vydal rozsáhlý dokument o problematických snahách Ruské pravoslavné církve získat mezi světovými pravoslavnými církvemi prvenství (nyní je RPC na pátém místě v pořadí všech pravoslavných církví). V tomto dokumentu o 53 stranách textu se také píše o místní církvi. Tento důležitý text dnes převzalo několik řeckých zpravodajských serverů.


V dokumentu se připomíná, že podle podmínek Tomosu z roku 1998 bere Pravoslavná církev v českých zemích a na Slovensku jako znak duchovní jednoty s Matkou Církví od Ekumenického patriarchátu Svaté myro.

V textu se říká, že metropolitní správce Simeon měl právo požádat Ekumenický patriarchát o pomoc s krizí v místní církvi. V otázce řešení sporů v místních církvích je zdůrazněna zodpovědnost Ekumenického patriarchátu za řešení těchto sporů v místních pravoslavných církvích soustředěných okolo Ekumenického patriarchátu. Dokument dále připomíná, že Ekumenický patriarchát má nejen právo z titulu Matky Církve řešit problémy místních církví, ale má také jako jediný právo svolávat Μείζονος καί Ὑπερτελοῦς Συνόδος všech pravoslavných církví. Tímto způsobem má Ekumenický patriarchát s předsedajícím Ekumenickým patriarchou jako jediný mezi pravoslavnými církvemi právo, bude-li to na tomto velkém synodu odsouhlaseno, zbavovat trůnu biskupy ostatních pravoslavných církví. Pravomoci Ekumenického patriachátu a Ekumenického patriarchy jsou tedy nejen v otázkách udržení jednoho dogmatu víry, ale také výkonné v otázkách řízení místních církví.

Dále se v dokumentu píše, že po odstoupení metropolity českých zemí a Slovenska vladyky Kryštofa v roce 2013 se metropolitní správce vladyka Simeon po zlovolném vyhnání dvěma arcibiskupy a jedním pomocným biskupem, kdy byl na místě metropolitního správce nahrazen jedním z nich, aby byl tentýž později opět nekanonicky zvolen metropolitou, obrátil na Ekumenický patriarchát s prosbou o řešení situace. Ekumenický patriarchát spolu s většinou ostatních církví tyto nekanonické činy neuznal a prohlásil je za neplatné. To znamená, že vladyka Jáchym není kanonicky zvolený arcibiskup pražský a vladyka Rastislav není kanonicky zvolený metropolita Pravoslavné církve v českých zemích a na Slovensku. Zahraniční pravoslavné církve s výjimkou Ruské pravoslavné církve a Antiochijské církve následují rozhodnutí Ekumenického patriarchátu a uznávají jen vladyku Simeona jako metropolitního správce.

V otázce místní Pravoslavné církve v českých zemích a na Slovensku ještě tento dokument doplňuje, že když v roce 1948 arcibiskup pražský Savvatij požadoval převést místní československou pravoslavnou církev z Ekumenického patriarchátu pod Moskevský patriarchát, byla mu dána odpověď, že to není možné, protože Matkou Církví je již Ekumenický patriarchát. Tři roky potom v roce 1951 dostala místní církev autokefalitu z Moskevského patriachátu, který ale k tomu vzhledem k výše uvedenému neměl oprávnění. Proto nebyla tato autokefalita v pravoslavném světě uznávána kromě satelitů Moskvy. Plné uznání autokefality mohla místní Pravoslavná církev v českých zemích a na Slovensku dostat až po skončení období komunistické totality z rukou Ekumenického patriarchátu v roce 1998.

 


celý dokument najdete zde: http://www.ec-patr.org/docdisplay.php?lang=gr&id=1882&tla=gr

nebo také zde: http://www.ec-patr.org/arxeio/avidou-ravenna.pdf

odkaz na tuto zprávu jinde: http://www.romfea.gr/arthra-apopseis/24175-2014-05-04-19-59-25

nebo také zde: http://www.amen.gr/article17919