Reakce na polopravdy a nepravdy o současné situaci naší místní pravoslavné církve
23.05.2014
Reakce na údajný dopis duchovních a na některé lživé argumenty
Tak nám na Soli země zveřejnili údajný dopis údajných 14 kněží pražské eparchie, kteří údajně odmítají poslušnost vladykovi Jáchymovi. A prý ten dopis poslali i patriarchovi Bartolomějovi.
Co k tomu říci? V první řadě jde opět o anonym, jak je v kruzích Soli země, pravoslavnecirkve.info a Asociace pravoslavných křesťanů již „dobrým“ zvykem. Takže existuje vůbec v pražské eparchii těch 14 kněží, kteří ten dopis údajně měli podepsat? Dokud ty podpisy nebudou zveřejněny, je možné celou věc považovat za pouhou fámu a podvrh.
Nicméně je možné, že někteří takoví duchovní existují. Skutečně se již v naší eparchii objevil jeden případ, o. Jan Polanský, který veřejně proklamoval své opuštění pražské eparchie a přechod pod omofor vl. Simeona. To je samozřejmě nekanonický krok, nicméně o. Polanský se jím vyřadil jak z duchovenské služby, tak ze všech struktur a orgánů naší eparchie. Velmi zajímavé je, že tak učinil krátce poté, co se prokázalo policejním vyšetřováním, že protiprávně zcizil církevní budovu v Plzni. Před trestním stíháním jej zachránila pouze skutečnost, že tento čin byl již promlčen. Závěry policejního vyšetřování s tímto vyzněním již vedení eparchie obdrželo.
Kněží, kteří jsou momentálně v zákazu sloužení a byli již z eparchie pro různé přestupky propuštěni (další pokus o zcizení církevních budov, dlouhodobé mimomanželské poměry, alkoholismus atd.) nebo dokonce laicizováni (bratr Freimann) je více, je tedy možné, že tito lidé společně s o. Polanským nějaký takový dopis podepsali. Přes všechny výhrady k vl. Simeonovi si myslím, že si nezaslouží, aby jej obklopovali lidé takovýchto morálních „kvalit“.
O jejich odvaze a statečnosti svědčí i to, že si přejí zůstat v anonymitě. Připomeňme, v jakém kontrastu s tím byl dopis 8 kněží olomoucko-brněnské eparchie, kteří se nebáli podepsat svůj dopis vl. Simeonovi, aby se přidržel věrnosti posvátnému synodu, ačkoli jim hrozilo propuštění ze zaměstnání. Statečnost je jednou z největších ctností křesťana. Inu, „po ovoci poznáte je“.
Ten (smyšlený?) dopis je sám o sobě snůškou nesmyslů a polopravd. Tak hned ten začátek. „jediný kanonický biskup je vl. Simeon, zůstáváme věrni své matce církvi, církvi cařihradské“. V první řadě je naší matkou naše vlastní autokefální církev. Jenže právě naše autokefalita je něco, co tihle lidé vůbec nerespektují. Je patrné, že v posledních měsících veškeré jednání vl. Simeona a lidí, kteří jej obklopují, směřuje právě ke zpochybnění naší autokefality. Je smutné sledovat, jak někdejší vážený arcipastýř je nyní ochoten rozervat naši církev na kusy a přivést ji do rozkolu jen proto, že se nestal jejím metropolitou. Ke svým záměrům používají jednak Tomos o udělení autokefality Cařihradem, který ale bez ostychu znásilňují a vykládají ho zcela účelově (nebo lživě?). Tomos umožňuje zasahování cařihradského patriarchátu do života naší církve jen v záležitostech „globálních témat a otázek církevního charakteru, které přesahují možnosti místních autokefálních církví“. Souběžně s tím vede tato skupina dezinformační kampaň, která má jediný cíl: rozvrátit naši místní církev. Obětí bude opět naše autokefalita a tradiční české pravoslaví, založené sv. vl. Gorazdem. V posledním dokumentu cařihradského patriarchátu se objevila argumentace odkazující na vl. Savaatije, který se neúspěšně snažil po 1. světové válce založit českou pravoslavnou církev pod omoforem Cařihradu. Tedy nikoli dílo Gorazdovo, ale neúspěšný pokus cařihradského Savaatije má být základem naší novodobé církve? Tento pokus škrtnout významnou epochu naší církevní historie bychom měli vnímat velmi pozorně.
Je jisté, že cařihradský patriarchát jedná pod vlivem dezinformací, šířených skupinou kolem vl. Simeona. Přitom je zřejmé, že spor v naší místní církvi je využíván v širších souvislostech sporů ve světovém pravoslaví mezi Druhým Římem (Cařihradem) a Třetím Římem (Moskvou). Ti, kdo se snaží těchto sporů k dosažení poct a úřadů v naší místní církvi tím pracují nejen ke škodě naší církve, ale celého pravoslaví.
A co že se píše v dopise dále? „Zachováváme věrnost kánonům“. To zní jako výsměch. Nebyl to právě vl. Simeon, podle autorů „jediný právoplatný biskup“, který se pokusil zorganizovat tajné svěcení biskupa (!) bez vědomí ostatních arcipastýřů naší církve, v cizí eparchii, zcela bez přítomnosti veřejnosti? Jím porušené kánony by vydaly na celou stránku. To ale autorům dopisu zjevně nevadí. Takže veškeré zmínky o kánonech jsou v jejich ústech pouze účelové řeči. Jejich jediným argumentem je, že vl. Simeon nedal svému pomocnému biskupovi souhlas k přijetí pražské katedry. Tohle nepatrné porušení kánonů, které se událo ve chvíli, kdy vl .Simeon bez nadsázky sabotoval práci Posvátného synodu a vůbec chod naší církve, je zcela pominutelné. Kánon není dogma a jeho uplatnění může být vázáno na konkrétní situaci. Připomeňme, že pouhý měsíc před tím se vl. Simeon snažil vl. Jáchyma zcela nekanonicky zbavit funkce.
Takže autoři dopisu se ohánějí nějakými formálními kanonickými kličkami (a mnohem horší porušení kánonů je jim lhostejné) a stavějí je do protikladu proti celkovému konsensu CELÉ naší místní církve. Protože postup Posvátného synodu v čele s vl. Rastislavem podpořil jak sněm církve jako nejvyšší správní orgán, tak i metropolitní rada a obě eparchiální rady Pravoslavné církve v českých zemích. Vůle Božího lidu je tedy zřejmá. A právě proto se snaží vl. Simeon a jeho skupina zatáhnout do celé záležitosti Cařihrad, protože je jim jasné, že celá místní církev stojí na straně metropolity Rastislava a Posvátného synodu.
A jak že je to s údajným neuznáváním ostatními pravoslavnými církvemi? Antiochijská, Ruská, Polská a Americká církev vyslaly svoje zástupce na intronizaci metropolity Rastislava. Ostatní církve se jeho intronizace neúčastnily, ale jeho pozici jakkoli nezpochybnily. Bez problémů fungují vztahy s Rumunskou a Srbskou církví. Našeho metropolitu neuznal pouze Cařihrad. Ten se ale zároveň snaží celou věc urovnat a vyzval všechny strany k jednání. Ale co je nejdůležitější, jakékoli řeči o rozkolu mezi naší a cařihradskou církví jsou zcela nesmyslné. Obě církve nadále zachovávají eucharistické společenství, což je jasnou známkou církevní jednoty. Ve chvíli, kdy kvůli svým sporům přerušily eucharistickou jednotu církve Jeruzalémská a Antiochijská je to o to cennější.
Samozřejmě, že pozice metropolity Rastislava není nijak závislá na stanovisku jakékoli místní církve, neboť jsme církví autokefální. Nic o schvalování metropolity Cařihradem neříká ani Tomos, na který se jinak tato skupina tak ráda odvolává. Jakékoli zpochybňování vl. Rastislava jako metropolity je tak opět třeba vnímat jako pokus o útok na naši autokefalitu.
Je to vůbec trochu drzost, odvolávat se na neuznání ostatními církvemi, když je známé, že tato skupina kolem vl. Simeona nejprve vyvinula značné úsilí, aby dezinformovala zejména Cařihradský patriarchát o situaci v naší církvi. Takže napřed naši církev očernili a poškodili a teď volají „nikdo vás neuznává!“ Tohle dokáže každý. Vlastně ne každý – jen ten, kdo na to má žaludek... To si tihle lidé neuvědomují, jak strašně naší církvi škodí v očích světového pravoslaví? To je jim vlastní prospěch – domy, úřady nebo bílý klobouk metropolity – cennější než osud jejich vlastní církve?
Podobně je to s tím uznáváním vl. Jáchyma na ministerstvu. Napřed si tam vl. Simeon se svými stoupenci a s právníky podávají dveře, přemlouvají úředníky a tvrdí, jak je všechno v církvi špatně – a pak vítězoslavně volají, že ministerstvo neuznalo vl. Jáchyma jako statutáře církve. Jenže je to jako v případě údajného neuznání ostatními církvemi – snaží se argumentovat něčím, co sami způsobili. „Neuznáváme vladyku Jáchyma, protože jsme řekli ministerstvu, že nemůže být uznán.“ „Neuznáváme metr. Rastislava, protože jsme v Cařihradě řekli, že nemůže být uznán!“
A vůbec: od kdy je kanonická pozice biskupa závislá na názoru státního orgánu??? Ale očividně je tady dobrý každý argument, že? Znamená to tedy, že vl. Simeon nemůže být metropolitním správcem ani moravským biskupem jenom proto, že jej ministerstvo jako takového neuznává? Vždyť statutářem olomoucko-brněnské eparchie, na ministerstvu řádně zapsaným, je eparchiální správce, otec Klokočka! Tady se autoři dopisu chytili do vlastní, zcela zcestné logiky.
Vl. Simeon dosáhl svým zpochybňováním vl. Jáchyma kouzla nechtěného: statutářem pražské eparchie i celé Pravoslavné církve v českých zemích (což minulý týden po důkladném šetření ministerstvo kultury oficiálně potvrdilo) je otec Marek Krupica, s nímž má vl. Simeon osobní spory. Takže ten zmatek, který se snaží tato skupina do církve vnést, se nakonec obrací proti ní.
Navzdory tomu všemu však naše místní církev bez problémů dál funguje. Vl. Jáchym je uznáván napříč pražskou eparchií. Jsme ve svátostném obecenství se všemi sesterskými pravoslavnými církvemi. Vedení církve je uznáváno státem a její financování je tak bezproblémově zajištěno. Podařilo se zamezit pokusu lidí kolem vl. Simeona dostat se k těmto státním penězům a naložit s nimi – jak vlastně? Vedení pražské eparchie řeší problémy, které nebyly řešeny v posledních několika letech. Situace se uklidňuje, ačkoli se to některým lidem nelíbí. Ukazuje se, že přes všechnu lidskou zlobu náš Pán Ježíš Kristus svoji Církev neopouští a vede ji i v nejtěžších chvílích.
Jiří Jukl, člen ER pražské eparchie