Intronizace vl. Rastislava spustila nejvážnější krizi světového pravoslaví poslední doby
- Podrobnosti
- Kategorie: ZE ZAHRANIČÍ
- Vytvořeno: 9. 2. 2014 0:00
- Zobrazení: 20673
V neděli po intronizaci vl. Rastislava napsal řecký zpravodajský server DOGMA článek pojmenovaný "VE STÍNU INTRONIZACE NOVÉHO METROPOLITY RASTISLAVA - formálně rozdělená Pravoslavná Církev na světě". Přinášíme Vám jeho překlad.
VE STÍNU INTRONIZACE NOVÉHO METROPOLITY RASTISLAVA - formálně rozdělená Pravoslavná Církev na světě
http://www.dogma.gr/default.php?pname=Article&art_id=5289&catid=7
(neděle 9.2.2014)
Nejmladší církev pravoslavného světa (naše československá) dnes nejformálnějším a slavnostním způsobem spustila jednu z nejsložitějších krizí posledních let.
Teoretický příkop po desetiletí oddělující patriarcháty v Cařihradu a Moskvě se zhmotnil do masa a kostí v osobě nového metropolity českých zemí a Slovenska pana Rastislava, který byl dnes intronizován v Prešově na Slovensku.
Je to poprvé, kdy byla nová hlava místní církve intronizována bez uznání všech ostatních patriarchátů, takže Pravoslavná Církev je nyní prakticky rozdělená na dvě části. Nyní nového metropolitu uznaly pouze patriarcháty Antiochie a Ruska a Polská církev.
Není divu, že se Ruská církev vrhla do podpory nového představitele posláním svého prvního církevního diplomata, metropolity Hillariona Volokolamského, jako reprezentanta Patriarchy Kyrilla na intronizační ceremonii.
Oproti tomu Ekumenický Patriarchát vyjádřil pochybnosti o způsobu vykonaných procedur a zdržuje se práva odpovědi na otázku uznání unášejíc s sebou jiné pravoslavné církve, které čekají na Bartolomějovo rozhodnutí.
Ale všichni jsou si velmi dobře vědomi, že problém nespočívá v českých církevních otázkách, ale v jiných komplikacích. V současné době totiž Ruská pravoslavná církev prakticky odmítá roli Ekumenického Patriarchátu v řešení takových otázek.
Jestli se věc posuzuje jen z pohledu množství, na straně Ekumenického Patriarchátu je většina pravoslavných primátů. Ale situace se jeví mnohem složitější než je jednoduchá aritmetika.
Jediná dnešní jistota je to, že pan Rastislav se nebude účastnit jednání mezi ostatními pravoslavnými představiteli v březnu na Fanaru (Ekumenickém Patriarchátě v Cařihradu). A je také jisté, že téma Pravoslavné církve v českých zemích a na Slovensku bude na tomto synodu dominovat.
Otázka už dnes nestojí na tom "kdo uzná Rastislava", ale na tom, jak nakonec zpátky sjednotit nebo rozdělit celé Pravoslaví.